.jfif

Kedves Szülők!

 

 

Biztos többféle írást olvashattatok már különböző fórumokon a karantén okozta megváltozott élethelyzetről.

 

 

Természetes érzés a bizonytalanság, amit ilyenkor érezhetünk. Minden új dolog félelmetes lehet, mert ismeretlen. Ez az a természetes emberi reakció, ami segít bennünket abban, hogy a legjobban tudjunk alkalmazkodni az új és szokatlan helyzetekhez. A bevezetett központi intézkedések eddig még ki nem próbált forgatókönyvek, amit mi közösen is alakítunk.

Kollégáimmal, a Debreceni Iskolapszichológusi Munkacsoporttal összeállítottunk néhány szempontot, ötletet, link címet, melyet érdemes lehet áttekinteni. Az ajánlás célja, hogy támogassunk Téged a szülői szerepedben. Biztos vagyok benne, hogy tudod mozgósítani azokat a belső erőket, amik tovább viszik a problémáidat a megoldásuk felé. Ha mégis úgy érzed, hogy segítséget szeretnél kérni, a következő hetekben erre csak online lesz lehetősége.

                                                   varga.reka@hbmpsz.sulinet.hu

Néhány gondolatot sorolunk fel, mely segítheti az új helyzethez való rugalmas alkalmazkodást:

  • Ez egy átmeneti állapot, amit egy ideig megszokunk, viselünk.
  • Nem lehet mindent azonnal jól, praktikusan megoldani. Adni kell időt magunknak és gyermekünknek is.
  • A szülők nyugalma iránymutató a gyermeke számára. Ha Anya/Apa nyugodt, akkor minden rendben van. Ezért mindennél fontosabb a Te higgadtságod.
  • Fontos tudnia a szülőknek, hogy gyermekük mit tud, mit gondol a koronavírusról, karantén helyzetről. Milyen esetleges félelmei vannak ezzel kapcsolatban? Lényeges az életkornak megfelelő tájékoztatás, de elsősorban az érzelmi támogatás.

Ajánlunk egy linket, mely erre ad tanácsokat, hogyan beszélgessünk a gyerekekkel a koronavírusról.

https://anyupszi.blog.hu/2020/03/11/hogyan_beszelgessunk_a_gyerekekkel_koronavirusrol

  • Fontos egy napirend kialakítása, amit hétfőtől-péntekig betartotok közösen gyermekeitekkel az átmeneti időszakban, ezzel is biztonságérzetüket erősíthetitek.
  • Azoknak a szülőknek, akik otthon tudnak maradni gyermekükkel, a közös együttlét lehetőséget ad arra, hogy rugalmasan, személyre szabottan  éljék a hétköznapokat.
  • Az új helyzet okozta szorongás sokféleképpen jelenhet meg a gyermek viselkedésében. Lehet több testi kontaktusra van szüksége, lehet többet alszik, vagy kevesebbet, lehet többet eszik vagy kevesebbet. Ezeknek a szokásoknak az ingadozása teljesen természetes egy ilyen átmeneti, szokatlan helyzetben, ami sok esetben néhány nap alatt újra optimalizálódik.
  • Lehetséges, hogy nem minden gyermek számára lesz az online foglalkozás annyira élvezhető, érthető, mint a megszokott óvodai hétköznapokban. Az online foglalkozás másságáról érdemes a “milyen napod volt?” -beszélgetés keretében tájékozódni, ahol az esetleges nehézségek kiderülhetnek.
  • Hasznos lehet az esténként a “beszéljük meg a holnapi napot” kezdetű beszélgetés. Ilyenkor közösen végiggondoljuk a másnapi teendőket, kívánságokat, vágyakat. A tervezés segít abban, hogy biztos pontokat, kapaszkodókat keressenek és találjanak. Ezzel is csökken a belső feszültség, a bizonytalanság a szülőben és a gyermekben egyaránt.
  • Az otthon töltött közös órák alkalmat adnak arra, hogy meséljetek a gyerekeknek. Meséljetek saját gyermekkorotokról, próbáljátok ki a rég elfelejtett játékokat! Énekeljetek, mókázzatok is! A beszélgetés, a vicc, a móka, a zene, a tánc, a mozgás feszültségoldó hatással bír.
  •    A szorongás, feszültség csökkenthető az érintés révén is. Az - egyébként természetes -  ölelés, átkarolás, megsimogatás, kézfogás akár egy film közös nézése alatt, odabújás, sokkal többet segíthet, mintha szavainkat keresgélve igyekeznénk megnyugtatni a gyermekeket vagy akár a felnőttek egymást.
  • Lehet akár “családi csatakiáltást” kitalálni, mint a játékos sportvetélkedőkön. Akár minden reggel nyithatjuk és/vagy este zárhatjuk ezzel a napot, ezzel is erősítve egymást és magunkat. “Kitartunk!”, “Rendben lesz minden”, Ügyesen, okosan végigcsináljuk, amíg kell!”, “Kihozzuk ebből a helyzetből is a legjobbat!”, “Vigyázunk egymásra”.
  • A nap végén  a gyerekek egy füzetbe - “örömnapló”-ba lerajzolhatják,  hogy aznap mi volt az, ami örömöt okozott számára. Lehet az egy apróság is. Pl. kisütött a nap, jó illata van az ibolyának a kis vázában, ma nevettünk egy jót, láttam egy aranyos cicás videót.
  • Ebben a bizonytalan helyzetben segíthet, ha a közeli illetve távolabbi jövővel kapcsolatban célokat tűzünk ki magunknak, és az egész családnak is. Pl. Ha vége lesz ennek, majd jól megünnepeljük, egy fagyizással vagy Vidám parkkal stb…
  • A több együtt töltött idő, több feszültséggel járhat. Úgy tűnhet, hogy a hatékony fegyelmezésnek része a túlzott büntetés vagy a túlzott jutalmazás. Rövid távon ez a megoldás hatékonynak tűnhet, de hosszú távon bizalomvesztéssel, kommunikációs nehézséggel járhat.
  • A szülők àltal mutatott felelősségteljes magatartás irányadó a gyerekeknek. A gyerekek számára betartandó szigorítások csak akkor lehetnek hatékonyak és számukra is elfogadhatók is, ha a szülők- hitelesen - maguk is hasonlóan betartják, amit számukra is szükséges. Ha most szigorúbban korlátozzák a gyermekük mozgásterét, akkor a saját mozgásterük korlátozása is megerősíti ennek fontosságát.

 

Linkajánlók:

 Pagony Mesecsatornát:

https://www.youtube.com/user/pagonypozsonyi

 Az álompor (elalváshoz):

https://www.csupaszivmagazin.hu/relaxacios-esti-mese-az-alompor/

Bagdi Bella relaxációs dala:

 https://www.youtube.com/watch?v=oymgs7adH_c

 

                                                                                   Varga Réka

Debrecen, 2020.04.06.                                                pszichológus