.jfif

MESE-VERS ROVAT

Kedves Szülők!

           

Nevelési szemléleteink egyeztetése során nagyon sokszor hangsúlyozzuk, hogy az óvodáskorú gyermek életében a mese, és ebbe egyértelműen beletartozik a szülő részéről megvalósult rendszeres meseolvasás is, pótolhatatlan tényező a gyermeki személyiségfejlesztés eredményes megvalósítása érdekében. Ezért ezekkel a sorokkal szeretnénk segítséget nyújtani Önöknek
a megfelelő meseválasztásban.

"A meseolvasás az egyik legjobb minőségi időtöltés, amit a szülő a gyermekkel tehet. A nyelvi készségeken és a fantázia fejlesztésén túl, érzelmileg is fejlődik gyermekünk. A mesék feszültségoldó hatással rendelkeznek, a gyermek meglévő félelmeit, szorongásait tudja feldolgozni a mesék által. Irreális, sokszor tudattalan félelmei nevet kapnak a mesében, magára ismer a helyzetekben, majd a mese megoldást kínál a problémáira. A mesébe beleélve magát az ő szorongásai is oldódnak, helyes viselkedésmintákat kap a hős cselekvései nyomán. Sokszor felnőttkorra is kihat a mesék jótékony hatása, hiszen segít megküzdeni az élet kihívásaival, alapvető erényekre tanít: jónak lenni érdemes, a becsületes elnyeri jutalmát és kitartás mindig célba ér. 

Az értelem fejlesztésén túl tehát az érzelmi intelligencia fejlesztését is magával hozza a rendszeres meseolvasás." *

*forrás: https://szokimondoka.hu/a-mese-szerepe-a-gyermekek-eleteben/ /letöltés ideje: 2020.10.25/

 

Milyen életkorban melyik mesét javasoljuk? Dr. Kádár Annamária Marosvásárhelyen született. pszichológus ajánlása szerint nagyon jól, szakszerűen, érthetően és tömören megfogalmazott javaslatokat tartalmaz a következő cikk:

https://szokimondoka.hu/milyen-konyvek-es-mesek-valok-a-kulonbozo-eletkoru-gyermekeknek-kadar-annamaria-mesepszichologia-c-konyve-nyoman/ /letöltés ideje: 2020.10.25/

            Jó szemezgetést, hasznos meseolvasással eltöltött időt kívánunk Önöknek!

 

 

A SZÍV IGAZSÁGA

(indonéz népmese)

 

A régi időkben viszály támadt a száj, a szem, a fül, az orr, a szív, a kéz és a láb között afelől, melyikük előbbre való rangban a másiknál. Nem volt a veszekedésnek se vége, se hossza. – Én vagyok előbbre való – szólt a szem –, hiszen mindent előbb veszek észre, mint ti. – Nem! – ellenkezett a fül. – Én vagyok a legelső, mert én hallok meg mindent legelőbb. Az orr közbevágott: – Tévedsz, barátom! Csak én lehetek az első, mert én érzem meg legelőbb mindennek a szagát. – Ó, dehogy, dehogy! Én fontosabb vagyok nálatok – vélte a száj –, hiszen én eszek meg mindent. Erre már a kéz is beleavatkozott a vitába: – Tévedtek, kedves barátaim. Az első én vagyok! Hát vajon nem én fogom meg mindegyikőtök előtt a dolgokat? – Nincs igazad kedves kéz, barátom – szólt közbe most a láb –, én vagyok az első köztetek, hiszen én járok, én megyek el mindig mindenhova, ahová éppen kell, megyek-megyek, és bizony bele is fáradok a sok járkálásba. A szív csendben maradt, nyugodtan ült a mellkasfészekben és hallgatott. Kíváncsian hallgatta a vitát, mi mindent össze nem hordanak, vajon mi lesz az eredménye? Azok hatan egész nap veszekedtek, egyikük sem akart a másiknak engedni. Kilenc nap, kilenc éjjel tartott a vita. Mindegyik azt remélte, majd csak belefárad a másik. De mivel mindegyik ostoba volt, csak a magáét hajtogatta egyre. Végül, mivel a lármás vita csak nem akart lecsendesedni, a szív megelégelte. Így szólt: – Szem, orr, fül, száj és kéz, a lábat egyelőre kihagyom, hallgassatok csak ide. Megmondom nektek az igazat. Ostobaságot beszéltek, én vagyok az első köztetek, és utánam a láb következik. Én vagyok az első, mert nélkülem semmire sem volnátok képesek. Ha a szív megáll, nem lát a szem, nem szagol az orr, nem hall a fül, nem ehet a száj, nem foghat a kéz sem. Ha én megmozdulok, követ engem a láb, azután a kéz, azután te, száj. Te, szem, csak látni tudsz, semmi egyebet, te, fül, csak hallani, te, orr, csak szagolni és te, száj, csak enni. Ha én nem dolgozom, nem mozdul a láb, a kéz sem foghat semmit, és akkor te, száj, nem kapsz enni semmit. Csak ha én dobogok, csak akkor mozdulhat a láb, és csak ha a kéz már megfogott valami ehetőt, csak akkor ehetsz te, száj. Ezért vagyok én az első közöttetek. Én kezdem, s csak azután következhet a ti napi munkátok. Megértettétek? Annyit vitatkoztatok, veszekedtetek itt az elsőségről, hogy nem állhattam meg, meg kellett mondanom nektek az igazságot.

 

Letöltés: blum_het_mese_a_sziv_igazsaga.pdf (blumprogram.hu)

 

Fésűs Éva: Sündisznócska

Tegnap korán esteledett
Sündisznócska ágyat vetett.
Ágyat vetett az avarba
Kicsinyeit betakarta.

Fújhat a szél szakadatlan
Melenget a puha paplan.
Jó puha a földi fészek
Aludjatok kis tüskések!

 

Forrás: https://ovisvilag.blog.hu/2009/09/23/oszi_tarisznya_oszi_versek_es_mondokak

Kép forrás: https://femina.hu/terasz/suni-auto/

 

Híreink, büszkeségeink c. rovat

 

Magyar Népmese Napja rajzpályázaton részt vevő gyermekek:

Micimackó csoport:

Horváth Ida

Szilágyi Boglárka 

Tőzsér Babett

Várdai Léna 

 

Katica csoport:

Flekács Gréta

Győri Richárd 

Kalmár Rose-Mary

Pallagi Dóra 

Rózsa Milán 

Rózsa Norina

Szabó Benedek 

Szabó Gréta

Szűcs Lotti 

 

 

 

Az Állatok Világnapja alkalmából a Mesekert Óvoda Jánosi utcai telephelyén 3 óvoda részvételével szavalóversenyt rendeztünk. 

Verset mondott: 

Erdei Emma 

Flekács Gréta 

Kovács Dominik

Matlag Nóra

Rózsa Norina 

 

Erdei Emma 2. helyezést ért el, de minden gyermekre büszkék vagyunk! 

 

2023. 10. 18-án, a Bocskai István Általános Iskola által megrendezett tornaversenyen intézményünk Katicacsoportos gyermekei kiváló eredménnyel szerepeltek:

Erdei Emma

Győri Richárd

Hudácskó Mátyás

Kalmár Rose-Mary

Kovács Dominik

Pallagi Dóra

Rózsa Milán

Rózsa Norina

Szabó Benedek

Tatár Boldizsár

Tóth-Budai Bence

 

 

A Vojtina Bábszínház Varázsceruza rajzpályázatán részt vevő gyermekek: 

 

Hudácskó János Mátyás 

Matlag Nóra 

Rózsa Norina 

Szűcs Lotti 

 

Gratulálunk a sikeres részvételhez!

 

 

 

 Szülőknek ajánljuk c. rovat

 

A mese fontossága a gyermekek életében

Miért fontos a mese? Ha mesélünk gyermekünknek, együtt vagyunk vele! Ebből is érzi, hogy fontos nekünk. Másodsorban, a mese hallgatása olyan lelki folyamatokat indít be, melyekre szükség van az egészséges fejlődéshez. 2-3 éves korban a gyerekek még nem tudnak éles különbséget tenni a valóság és a vágyak, a fantázia között. A mesék a gyerekek gondolkodását jelenítik meg, és érthetővé teszik számukra a világ működését. A jó mesék, pl. népmesék, szimbolikus formában az élet nagy kérdéseivel foglalkoznak, súlyos problémákat járnak körbe. A gyermek, azonosulva a mesefigurákkal, saját problémáit éli meg a mesével, és - a legfontosabb - a mesehős diadalával ezeknek a problémáknak, és szorongásainak oldására is talál. Felmerülhet bennünk a kétely, hogy a mesék erőszakos cselekedetei (pl. Grimm mesék) vajon ilyen jó hatással lehetnek-e gyermekünkre. Nem ugyanezt látja a tévében? A legfontosabb különbség az, hogy a mesét a szülő mondja a gyermeknek, az ágy szélén ülve. A nap folyamán felgyűlt agresszió, félelmek, indulatok a mesehős kalandjaihoz kapcsolódnak, és fel is oldódnak a mese pozitív kimenetele végett, no meg a szülő biztonságot árasztó közelében. A szülő a mesemondással jelzi gyermekének, hogy ismeri a problémáit, és segít a mesék által megoldani azokat. Fontos, hogy minél több mesét ismerjen meg a gyermek, hogy rátalálhasson arra, amely leginkább az ő problémájához illik. Viszont ezt a mesét hadd hallja annyiszor, amennyiszer csak akarja.

Fontos az is, hogy a mese csonkítatlanul jusson el a gyerekhez. Minden elem lényeges szereppel bír a szorongások oldásában, így ne változtassunk a "brutális" részeken. A mese azt tanítja, hogy kellő erőfeszítéssel le tudjuk győzni a gonoszt, fontos tehát, hogy meghagyjuk a gonoszt teljes valójában. A mese akkor léphet leginkább kapcsolatba a gyermek lelkével, ha a gyermek által megjelenített képekben rajzolódik ki. Nem érünk el tehát ugyanolyan hatást, ha a tévében nézzük ugyanazt a mesét. A belső képek a kulcsai a szorongások, problémák oldásának. A gonosz részeket a gyermek épp csak annyira jeleníti meg magának, amennyire még képes feldolgozni. Ezzel ellentétben, a televízió képernyőjén a gyermek számára feldolgozhatatlan sebességgel következnek egymás után a képek, és nem megy végbe a belső képalkotás. A gyermek még ingerültebb lesz.

Már akkor mesélhetünk a gyermekünknek, amikor még nem is beszél. Elmondhatjuk este, hogyan telt a napja, később mondhatunk neki állatmeséket, melyekben ő is az állatcsalád tagja vagy olyan történeteket is mesélhetünk, amelyek a gyerekek mindennapjairól szólnak, majd 3-4 éves korban következhetnek a népmesék, tündérmesék.

A mese fontosságával kapcsolatban nem utolsó szempont az sem, hogy így megszerettetjük gyermekünkkel a könyveket, az olvasást.

Forrás: www.okosbaba.hu


 

 

Unatkozom! Anyaaaa gyere játsszunk!

 


Unatkozom! Sokszor hallják ezt a mai szülők. Annyi játéka van a
gyermeknek, mégis unja magát.

A szülők elfoglaltak, hétköznap nem mindig van idő a gyermekkel,
gyermekekkel játszani, az olyan „haszontalan időtöltés”. Anya nem ér rá,
mosni kell, vacsorát kell készíteni és még az iskolás tesóval is le kell ülni
tanulni. Az óvodás gyermek meg foglalja le magát, eljátszik ő magában is,
mert ő rá már nem mindig marad idő.….

Arra gondoltak, gondoltatok Kedves Szülők, hogy ha időt szánnátok rá
beiktatnátok 2-3 játékot a gyerekkel a hétköznapokba, milyen sokat tehettek
azért, hogy zökkenőmentesen kezdje majd az iskolát.

A játék önként vállalt tevékenysége a gyermeknek, megvan a kellő
motivációja és sokat tanul észrevétlenül úgy, hogy le sem kell ülni az
asztalhoz.

Sok fajtája van a játéknak, gyakorló játék, konstruáló játék, szabály játék,
szerepjáték, és drámajáték. Ez utóbbiról szeretnék néhány gondolatot
megosztani veletek!

A drámajátékok együtt játszást, közös élményt jelentenek. Olyan módszer,
amely cselekvést, aktivitást, empátiát és toleranciát igényelnek a gyermektől-
pedagógustól-szülőtől egyaránt. Segíti és fejleszti a gyermek szocializációs
képességeit is. Komplex játékos személyiségfejlesztés. A gyermekek a
drámajáték során megtanulják hogyan alakítsák ki saját
gondolkodásmódjukat, segíti a kommunikációs készségek, képességek
kibontakoztatását. A gyermekek bátrabbak, közvetlenebbek, nyitottabbak,
elfogadóbbak lesznek általa.

Mi a Mesekert Óvodában tudatosan, tervszerűen és rendszeresen alkalmazzuk
a drámajáték módszerét, már egészen kiscsoporttól kezdve.
A következő ajánlással szeretnénk nektek szülőknek néhány ötletet adni,
hogyan lehetne a hétköznap estéket egy kicsit szórakoztatóbbá és
tartalmasabbá tenni, eszköz nélkül.
Tegyetek egy próbát és szívesen várjuk a visszajelzéseteket a tapasztalatokról.

Jó drámázást!

1. UTÁNZÁS
A felnőtt által kimondott szavak hallatán a gyermek mutassa meg
milyen mozdulat, cselekvés jut eszébe pl: síléc, lekvár, teve, fakanál,
fuvola, gitár, fűnyíró, zászló…
2. HÁRMAS SZÓJÁTÉK
A kezdő játékos megnevez három tárgyat. A következő játékos feladata,
hogy olyan mondatot alkosson, amelyben ez a három szó megtalalható.
Majd ő adja meg az újabb szavakat és a másik játékosnak kell mondatot alkotni.
3. AZÉRT SZERETLEK MERT:::
Fejezd be a megkezdett mondatot
Azért szeretlek, mert… segítettél behozni a táskát
……segítettél kiteregetni a ruhát
……..elraktad magad után a játékot
……..finom palacsintát sütöttél nekem
…….. mert mindig kedves vagy
……..mert megvarrtad az elszakadt macimat…
Fejlődik nyelvi kifejezőkészségük, megtanulnak hálásak lenni és
tisztelni a másik ember fáradságos munkáját.
4. HA MAJD MEGÉRKEZEM HOZZÁD…
Azt mondja a kezdő játékos:
Ha majd megérkezem hozzád, én…..-de ahelyett, hogy kimondaná
például, hogy „leveszem a cipőmet”, eljátssza a mozdulatot.
A következő játékos megismétli a kezdőmondatot. Ha majd
megérkezem hozzád, én…
-eljátssza az előző játékos mozgását, -leveszi a cipőjét, aztán ő is
eljátszik valamit, pl: felakasztja a kabátját,
Egyszerűbb és logikus sorrendű cselekvések követik egymást pl.
leveszi a cipőjét
felakaszta a kabátját
kezet mos
vacsorát készít
bepakolja a szennyest a mosógépbe…stb

 

 

 

Egészséges életmód c. rovat

 

Amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra!

„ A mozgás sok mindenre orvosság, de nincs olyan gyógyszer amely a mozgást helyettesítené!”                                                           /Görög mondás/ 

A mai modern életvitelünk, benne a mozgásszegény életmód, a rohanó életvitel, a helytelen vagy egyoldalú táplálkozás az okai annak, hogy már a legfiatalabb korosztálynál, az óvodásoknál is feltűnően magas arányban mutathatók ki kezdődő mozgásszervi elváltozások, (hanyagtartás, lúdtalp).

A felelősség közös. Óvodánk maximálisan biztosítja az egészséges fejlődéshez szükséges mennyiségű és minőségű mozgásingert óvodásaink számára, s kiemelten foglalkozunk az egészség megőrzésével, melynek egyik legfontosabb része a rendszeres láb-és tartásjavító torna.

A felelősség közös, de mit tehet a szülő, ha szeretne aktívan bekapcsolódni, ebbe a preventív tevékenységbe? Íme néhány ötlet:

 Otthon is elvégezhető játékos tornagyakorlatok gyerekeknek, lúdtalp megelőzésére és javítására, nem csak óvodásoknak!

  • Próbáljatok lábujjaitokkal papírzsebkendőt, újságpapírt, szalvétát tépkedni. A papírzsebkendőt egyik lábatokkal rögzítsétek, másikkal sok apró darabra tépjétek, majd váltott lábbal számoljátok meg, miközben a szemeteskosárba szedik bele, szigorúan csak lábujjal.
  • Esti fürdés előtt, a levett ruhadarabokat lábujjal belekarmolva tegyétek a szennyes tartóba.
  • Játékrakásnál a szétszórt apró játékokat lábbal is összeszedhetitek a kosárba, nehezebb, ha mindezt pókjárásban teszitek.
  • Fogjatok talpatok közé labdát, ejtsétek el, majd újra fogjátok meg, de kézzel nem szabad hozzányúlnotok!
  • Feküdjetek hanyatt, a lábatoknál legyenek könnyű, kisebb kabalák, a fej mögött egy kosár vagy kisszék. A lábujjaitokkal/ két lábbal megfogott kabalát, páros láb emeléssel tegyétek a fejetek mögött lévő kosárba vagy kisszékre.
  • Fogjatok ceruzát vagy filctollat a lábujjaitokkal fogva és rajzolhattok vele. Másik lábatokkal rögzítsétek a rajzlapot. Az írószer hegye a kisujjatok felé nézzen! Rendezzetek családi lábrajz versenyt!

                                           EGÉSZSÉGETEKRE!

 

 

Sütőtökös golyók


Hozzávalók:
1 kg sütőtök (megsütve)
0,5 kg darált háztartási keksz
6 evőkanál méz
2-3 teáskanál fahéj
10 dkg kókuszreszelék


Elkészítés:
A sütőtököt megsütöm, megtisztítom a héjától és egy tálban összetöröm. Hozzáadom a kókusz
kivételével a hozzávalókat, formázható masszává gyúrom. Ezután golyókat formálok belőle, majd
kókuszban meghempergetem.


Jó étvágyat kívánunk!